Betaling for flyforsinkelse

Ding. Der er besked på min mobil. Den er fra min kæreste. ”Vi har tekniske problemer og en flyforsinkelse på 4 timer. Sur smiley. Jeg når ikke hjem til at komme med til festen i aften. Er også for træt. Vi ses. Mor dig. Hils gutterne. Smiley, som sender kys.”

Øv. Skuffelsen hos mig er stor. Jeg havde glædet mig til, at vi endelig får en god, lang weekend sammen. Den skulle være startet med en fest hos nogle venner, vi har. Men sådan er det ikke. Når jeg kommer hjem fra festen i nat, så finder jeg ham nok snorksovende. Hvis de altså fik starttilladelse. Han er pilot og arbejder hårdt. Det er irriterende med de her flyforsinkelser, som rammer dem i ny og næ.

Irritation for alle

Normalt hører man om, at flyforsinkelser er til passagerernes store irritation. Det er de også. Men man hører sjældent om, at de også er til irritation for flyenes personale. Fx nu. Vores privatliv styres en gang imellem af dem. Vi kan ikke have en sjov aften sammen nu. Fordi de skal have flyet repareret et eller andet sted i Tyskland, inden de kan vende tilbage til basen. Jeg tænker på kabinepersonalet. De får vel også deres aften, ødelagt ligesom min kæreste og jeg. Hvad laver de egentlig, når de venter på, at flymekanikerne bliver færdige? Har de lov til at gå en tur i lufthavnen, eller skal de sidde der og vente i kabinen og cockpittet?

Flyforsinkelse er dyrt

Jeg ved, at kaptajnen ikke forlader flyet. Så jeg tænker, at ingen af personalet på flyet må gå ud. En flyforsinkelse må virkeligt være frustrerende for dem. De er jo ombord for at arbejde og vil gerne hjem efter den sidste aftenflyvning. Så hvis de skal sidde der og vente i timevis. Håber, de kan få lov til at tage sig en lur. Men det må virkeligt være svært bagefter, når de er lettet, og er på vej tilbage til basen at holde et sødt smil overfor passagerer, der også har ventet i flere timer på at komme afsted.

Det kræver vist en helt særlig karakter at kunne håndtere det. Jeg ville ikke kunne klare at være sød og smilende, mens trætte og sure passagerer spørger om dit og dat. Dér er kaptajnen og førsteofficeren heldigere. De skal ikke nødvendigvis være smilende. De skal bare sørge for, at flyvningen går som planlagt. Hvis de ikke vil, så behøver de ikke engang at underrette passagererne om, hvor højt de flyver, og hvor lang tid det vil tage.

Jeg svarer på hans besked: ”Ærgerligt. Håber, de kan løse det tekniske hurtigt. Det bliver kedeligt uden dig. Smiley. Hilser gutterne, tak. Flyv sikkert. Smiley, der kysser. Hjerte.”

Går ind i bad, finder min kjole frem og forbander flyforsinkelser generelt. Øv. Jeg håber, festen bliver sjov, selvom jeg kommer alene. Jeg må jo bare sige det, som det er, og forklare, at flyet blev forsinket på grund af tekniske problemer. Gutterne skal nok få mig i godt humør, tænker jeg. Men jeg tager tidligt hjem, for jeg har jo købt min rejse på afbetaling med et rejselån.

Scroll til toppen